poniedziałek, 20 maja 2013

domowe masło orzechowe.


wszyscy lubimy masło orzechowe. nie wszyscy? ok, nie wszyscy, ale ja lubię.
wybierając je w sklepie zawsze patrzę na skład i, wcale nie zaskaczająco, ilość orzechów w maśle mnie zniechęca (poniżej 70%), kiedy to najlepsze masło powinno mieć przynajmniej w zawartości 90-95% orzechów.
zdarzają się takie, które mają nawet do 98%. więc jeśli mam kupić, to zawsze czekam aż w lidlu będzie amerykański tydzień i zawsze znajdę to masło orzechowe mcennedy.
niemniej jednak, robiąc je samemu, zawsze wiem co wrzucam do środka i co jem, dlatego rzeczy domowej roboty zawsze przewyższają rzeczy kupione w sklepie. smak dopasowujesz do siebie, wiesz co jest w środku, jaką ilośc i modyfikacji nie ma końca.
wszystko czeog potrzebujesz to mikser, orzechy, miód, olej i trochę soli.
poniżej podstawowy przepis:

150 g orzechów ziemnych niesolonych (kupuję w biedronce, są solone i niesolone)
1 mała łyżeczka soli
1 czubata łyżeczka miodu
2 łyżeczki oleju arachidowego (może być również rzepakowy, lniany, słonecznikowy, etc.)

do miksera wrzuć orzechy, sól i miód. wszystko wymieszaj na drobną mączkę. następnie dodaj olej i zmiksuj na gładką masę. ja akurat lubię jak jest lekko chrupiący, więc miksuję do momentu, aż kilka orzechów zostanie jeszcze nie do końca zmielone.

masło orzechowe najlepiej smakuje na plastrach jabłek.
lub na kromce chleba (np. pumpernikiel) z dżemem jagodowym.




f.

2 komentarze:

  1. ja raczej nie przepadam za masłem orzechowym, ale takie domowe to co innego, prawda? myślę, że w takiej wersji mogłoby mi posmakować :)

    OdpowiedzUsuń
  2. domowe masło nie zawiera przede wszystkim takiej ilości tłuszczy, jaką mają sklepowe. i od nas zależy jaką konsystencję uzyskamy, jak słodkie oraz jakie tłuszcze dodamy. dlatego rzeczy domowej roboty są zawsze zdrowsze i lepsze, jednak wymagają więcej czasu na przygotowanie. ;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...