wtorek, 10 lipca 2012

PRZEPIS: Pizza na cienkim, chrupiącym cieście


Pizza, którą pamiętam z dzieciństwa była pulchna i wysoka. Ciasto zdecydowanie przewyższało smak dodatków, które to powinny wyróżniać jej smak, a nie ciasto samo w sobie. Stąd teraz wolę bardziej pizzę na cienkim cieście, które jest tylko tłem i zgrabnie ustępuje miejsca smakom dodatków.
Znalazłam ten przepis spośród tysiąca i efekt po upieczeniu mile zaskoczył moje oczekiwania. Ciasto było ok, a dupki były tak chrupiące, jakie miałam nadzieje, że wyjdą. Lub nawet lepsze! Pierwszy raz robiłam, byłam zdziwiona dodaniem zimnej wody, gdyż zazwyczaj do drożdży dodawałam ciepłą. No ale to ciasto nie potrzebuje podwojenia objętości przy wyrastaniu. Cienkie ciasto. Ok. Nie mam więcej pytań, więc zrobiłam. I trafia na listę moich ulubionych cienkich ciast do pizzy. Natomiast poszukiwania na najlepsze połączenie dodatków trwają..

4 1/2 szkl mąki plus do posypania
2 łyżeczki soli
1 łyżeczka drożdży instant
1/4 szkl oliwy z oliwek
1 3/4 szkl zimnej wody
kilka łyżeczek tymianku, ziół prowansalskich, oregano, bazylii

Mąkę przesiać do większej misy. Dodać sól, drożdże instant i zioła.
Do suchych składników wlać oliwę i wymieszać ręcznie lub mikserem do momentu połączenia skłądników. Następnie stopniowo dodawać zimną wodę. Ugniatać 5-7 minut ręcznie na blacie  posypanym mąką , mikserem lub w dłoni.
Początkowo ciasto będzie klejące, ale z czasem składniki się złączą i ciasto nabierze odpowiednią strukturę. Jeżeli będzie wciąż kleiste, wtedy dodać niewielką ilość mąki.
Ciasto można podzielić na kilka części, jak w moim przypadku, żeby zrobić cztery mniejsze pizze, zamiast dwóch dużych.
Odstawić na 45 min w ciepłe miejsce, jeśli robimy pizze od razu, lub do lodówki, gdzie może leżeć do kilku dni.

Wyłożyć tacę z piekarnika papierem do pieczenia, formować na nim pizzę.

Dodatki do pizzy:
Upodobałam sobie od jakiegos czasu białą pizzę, więc sos pomidorowy ograniczam do preferencji gości. Moja wariacja w tym przypadku na temat białej pizzy wygląda mniej więcej tak, że polewam ciasto jogurtem naturalnym i na to daje dodatki:

I - jogurt naturalny, żółtym serem, serem topionym, szczypiorkiem, pomidorem
II - jogurt naturalny, zioła prowansalskie, oregano, oliwki czarne, łosoś wędzony
III - jogurt naturalny, szynka hiszpańska, ser żółty, ser topiony
IV - keczup, szynka, ser żółty, pomidor

Nagrzać piekarnik do 230 st, piec pizzę 10 minut, później wyciągnąć, posypać żółtym serem i włóżyć do piekarnika na 8-10 minut, dopóki nie zbrążowieje.

Podawać posypane rukolą, pomidorami suszonymi i skropione oliwą smakową.





3 komentarze:

  1. Dokładnie! Z dzieciństwa też pamiętam tylko pizzę na grubym, puszystym cieście, na której dodatki były prawdziwym "dodatkiem" do samego ciasta. Dlatego teraz gdy robię pizzę to zawsze cieniutką, pełną warzyw, mozzarelli i świeżych ziół, taka jest najlepsza :)
    A białej pizzy z jogurtem jeszcze nie próbowałam, ale kusząco wygląda, no i zdjęcia piękne :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też uwielbiam cienkie ciasto na pizzę.I prawdę mówiąc, właśnie taka powinna być prawdziwa pizza - upieczona na cienkim cieście z niezbyt przesadzoną ilością składników. Pycha! Na pewno wypróbuję przepis. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Heej:)

    mam pytanko:) bardzo duże te pizze wychodzą?? bo ja na jedną średnią pizzę dawałam 5g drożdży instant na 2,5 szkl mąki. a tutaj łyżeczka na 4 szklanki??:) to jeśli chciałabym zmniejszyć o połowę musiałabym dać pół łyżeczki drożdży instant??:)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...